Miljön? Jag skiter väl i miljön.

80% av stockholmarna tycker att miljön/miljöfrågor är mycket viktigt enligt en undersökning. Det är ju rätt intressant att så många brinner för miljön men bara 40% skulle kunna tänka sig att betala extra i skatt om pengarna gick till miljön. Det visar ju hur mycket folk bryr sig egentligen. "Ja, miljön är ju superviktig.... så länge jag slipper göra något". Vilket hyckleri. Jag personligen skiter fullständigt i miljön. I vissa av mina inlägg kan man kanske tro att även jag brinner för miljön. Men icke. Jag säger som Lasse Lindroth en gång sa "Jag åker ut till dom där jävla batteriboxarna och hämtar batterierna och gräver ner i min trädgård.". Riktigt så mycket skiter jag inte i det, men nästan. Jag tänker inte så mycket på det och orkar inte engagera mig.
Det är en sån jävla hysteri om klimatförändringar. "Ååååh nej, jorden går under. Vad ska vi göra??". Ja, klimatet förändras. Men det är väl knappast första gången? Om jag inte kommer ihåg helt fel så hade vi en istid för inte så extremt länge sedan. 10.000 år eller så. Och jag tror knappast att det var bilkörning, industrier, eller charterflyg till Mallorca så smälte den isen. Om det var något som i så fall fick det att smälta så skulle det väl vara dom fisande kossorna som jag läste om för en tid sedan. Men jag tror att inte ens dom kunde fisa bort så pass mycket is. Alltså är det naturen själv som gör det. Alltså hade inga biltullar eller koldioxidskatt på bensin hjälpt på långa vägar.

Men för att återgå till undersökningen. 80% tyckte alltså att miljöfrågor är mycket viktiga. Och 20% tyckte at det inte var så viktigt. Fanns det bara 2 alternativ? Dom som tycker att miljöfrågor är så där måttligt viktiga eller dom  som skiter totalt i det var alltså tvingade att välja något som inte passade in eller avstå helt. Statistik är skumt och vilseledande. Mer om det någon annan gång.

En annan sak som jag reagerade på i artikeln jag läste var att det stod "Stockholmarna vill se mer krafttag från politikerna för en renare stad- och är villiga att betala för det. Fyra av tio svarar att de kan betala mer i skatt om pengarna går till miljöarbete". Ehh ursäkta? Sen när kan en minoritet tala om vad en hel stad vill? Om 40% kan tänka sig att betala mer så måste alltså 60% inte vilja betala mer. Vilket alltså betyder att stockholmarna inte är beredda att betala mer.

Det kanske är lika bra att människorna dör ut från denna planet. Vi gör ju ändå inget för jorden. Jag kan i alla fall inte komma på en grej som vi har gjort för planeten. Och har vi gjort det så är det säkert bara för att stoppa, eller fixa till något vi fuckade upp från första början.

Fridens// Markus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback