Låtar som berör.

Jag skrev ett inlägg för en tid sedan om olika låtar som betyder extra mycket för mig. Och nu är det dax igen. Tror inte jag skrev kommentarer förra gången men denna gång tänkte jag göra det. Ska se vilka låtar det blir denna gång. Kan vara så illa att det blir någon låt som var med förra gången. Vet ju inte vilka låtar som jag skrev om då. Och jag vet inte vilka jag ska välja idag. Men det löser sig nog. Det är bara sätta igång. Band/artistnamn först och efter låten. Sen kommentar och slutligen en riktigt skön grej ur låten. Typ textrad eller så.

Millencolin-Fingers Crossed
Varför betyder den så mycket då? Jag lyssnade väldigt mycket på den när jag var nere. En såndär låt som piggar upp. Sen att Nikola sjunger om en tjej som är nere är en annan sak. Den piggade upp mig väldigt mycket ändå. Den skönaste delen i låten är när Nikola sjunger "After rainy days the sun wil shine". Underbart.

Evanescence-My Immortal(Band version)
Det är låt nummer 2. En av dom absolut vackraste låtarna jag har hört. Amy Lee sjunger så fint att man nästan börjar gråta. Skulle jag inte gifta mig med ellie så skulle jag nog gifta mig med Amy. Ellies ända kommentar till det var "Lycka till gubben". Förstår inte vad hon menar. Men när jag hör låten tänker jag inte bara på Amy. Jag tänker också på Elinore. Jag spelade den för henne någon gång innan vi blev tillsammans. Jag kommer ihåg att vi satt på en pub på söder som heter Papagallo och drack lite öl och snackade skit. Hon var så vacker då, och är lika vacker nu. Puben är samma pub som vi blev tillsammans på en tid senare. Jag skulle vilja höra ellie sjunga denna låt för mig någongång. Ellie sjunger fint. Skönaste delen i låten är när bandet sätter igång och spelar. Jag får alltid gåshud av det.

Bad Religion-You
En annan låt som jag lyssnade mycket på när jag var deppig. Den gjorde mig glad och piggade upp rejält. Plus att det är en jävligt skön låt. Bästa delen är när Greg sjunger "Eternity, my friend, is a long fucking time". Så sant som det är sagt.

Pepper-Ashes
Vet inte om den egentligen betyder så jätte mycket för mig på det sättet som dom andra gör. Men det är en helt underbar låt som alltid får mig att bli lite gladare. Skönaste delen i låten är texraderna "Maybe I should drive home, far from sober. Maybe I should sleep alone, cuz I don't have a rubber". Lika kul varje gång.

Tony Sly & Joey Cape-International You Day(Acoustic)
Denna underbara No Use For A Name låt är så sjukt bra. Vet inte om den är bättre i orginal eller i akustisk. Den lyssnade jag mycket på när jag gjorde lumpen i Finland och inte träffade ellie på ca 3 månader. Så vacker låt. Bästa delen är texraden "I'm coming home today to whipe the teardrops from your eyes"

Jedi Mind Tricks-Razorblade Salvation
Också en låt som påminner mig om min deppiga tid. Inte för att jag lyssnade på den då. Men hela texten påminner mig om den tiden. Bästa delen är meningen "I think I wanna stay alive and see if I can grow".

Millencolin-Birdie
Också en riktigt uppiggande låt som får mig att sjunga högt. En låt som får en att känna sig bättre med sig själv och peppar upp en så man känner att man kan klara vad som helst. Bästa delen är hela låten. Men en del som sticker ut är :
"Cause you're free to be all that you want to,
So don't ever let your dreams pass by.
There's not a thing in this world that you can't do,
Now all you gotta do is try.
And you want to;
Yeah, we all wanna learn to fly."

No Use For A Name-Dumb Reminders
Jag kan egentligen fylla hela listan med No Use låtar som är speciella för mig. Men denna låt är så underbar. Tror det är en av mina topp 10 låtar. Den kan få mig och bli hur glad som helst. Men den kan även få mig att bli lite, vad ska man säga, dyster kanske? Bästa delen i låten är utan tvekan "If I could get what time has taken down, Maybe then I could see you smile".

Jag sitter just nu och funderar på om jag ska fortsätta skriva in några låtar till. Blir nog bara att kolla igenom mina låtar och se om jag hittar några.

Nu har det gått ca 10 minuter. Hittade ingen speciell som jag orkade skriva om just nu. Men däremot tänkte jag skriva om en hel musikstil som betyder extremt mycket för mig.

PunkRock
För dom som inte har förstått det så gillar jag punkrock extremt mycket. Det är en musikstil som, för mig, står för att man ska vara sig själv, man ska ha kul och man ska skita i vad alla andra tycker. Det är ett ändå stort "FUCK YOU" till alla som försöker trycka ner en och bestämma hur man ska vara. Det finns så mycket olika låtar som handlar om olika saker. Grejer som får en att hoppa av glädje och en miljon andra grejer. Låtar som handlar om saker som är kul. Andra handlar om saker man blir förbannad på. Och så mycket annat. PUNKRAWK OR DIE!

Fridens //Markus



Kommentarer
Postat av: Mimmi

hey .. ett hett tips.. YOU TUBEa låtarna och publicera dem.. mycket roligare ^^.. ha de bra


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback