Våldet.

Jag läste i lokaltidningen att gatuvåldet inte har minskat. Dom verkar tycka att det borde ha gjort det sedan killen blev misshandlad till döds på kungsholmen förra hösten. Enligt mig borde det ha ökat sedan dess. Finns några anledningar till det. Det här är bara mina teorier.

1: Media skriver så mycket om folk som blir misshandlade hit och misshandlade dit. Inte så konstigt att det blir fler gäng då. Det är ju så häftigt att slåss så då är det klart att dom unga börjar puckla på varandra. Och det coolaste av allt är ju om media skulle ta upp just deras fight eller skadegörelse. Som sagt bara det gör ju att det inte är så konstigt att dom slåss. Ju mer det exponeras ju mer kommer dom att slåss.

2: Media skriver så mycket om folk som blir misshandlade hit och misshandlade dit. Dom unga känner väl antagligen att dom måste ha någon sorts back-up om något händer. Och då är det klart det blir mer slagsmål. Vem vågar hoppa på någon som är med i ett stort gäng? Inte många. Men hur blir man ett stort och beryktat gäng? Jo man spöar skiten ur alla man ser.

Självklart skulle det finnas våld om media inte skrev om det. Men jag tror att det skulle minska. Visst jag kan ju ha fel om det. Men som sagt det här är mina teorier. Men det känns som att många skyller på filmer och tv-spel.
Seriöst?? Kan man vara så jävla blind att man inte ser skiten som händer runt omkring.

Se bara i skolan. Vad lärde vi oss där?? Ta religionen som ett exempel. Vi får veta hur Kung David tar livet av en jätte, hur jesus blev uppspikad på korset och umgicks med horor. Eller som en kille skrev i en artikel jag läste härom dagen.

"En av civilisationens äldsta berättelserna -ur de grekiska tragedierna- bygger på att en kille sätter på sin mamma, mördar sin pappa och sticker ut sina egna ögon. Att sedan klaga på att God Of War skulle vara för blodigt är inte bara hyckleri, det är idioti"

Och det stämmer. Sitta och klaga på tv-spel som det skulle vara roten till allt det onda är ju helt idiotiskt. Jag har spelat GTA-serien sen jag gick i mellanstadiet och jag går inte runt och misshandlar folk, snor biliar eller skjuter ihjäl poliser. Och jag har spelat Super Mario spelen så länge jag kan minnas och jag hoppas inte på svampar, sköldpaddor osv.

Man kanske ska ta en titt på allt annat också och inte bara film och spel våld. En person som utför våldsdåd och sedan skyller på spelen är ju en sjuk person. Dom har redan problem som inte en bannlysning av våldsamma tv-spel skulle råda bot på. Sjuka personer påverkas av sådans som vi "normala" människor har lärt oss sedan barnsben att det är fel och våld på en skärm inte är äkta.

Det var väl det. Ha det super.
//Markus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback