Jag letpar. Jag kan inte täga ett.

Jag satt och funderade på vad jag skulle skriva om i bloggen idag. Gör det i och för sig nu också. Men jag tror jag har bestämt mig. Först tänkte jag skriva om patetiska människor i tv. Jag älskar och titta på patetiska människor. Men jag hoppar över det för nu och går in på ett annat allvarligare ämne. Nämligen talfel och skrivfel. Vi börjar med talfel, dyselexi(stavas det så?). Jag tycker att det är ett ganska svart ord att skriva faktiskt. Men tänk då dom stackarna som har det? Dom kan knappt stava ordet "soffa" och då får dom ett sådant svårt ord för att beskriva ett fel som dom inte kan göra något åt. Nu hackar jag inte på dyslektiker. Jag känner många typ 5-6 stycken. Jag sympatiserar med dom.

Nog för att det är synd om dyslektiker. Men som stackarna med talfel, eller närmare bestämt dom som lespar måste ha det snäppet värre. Medans dom som stavar illa har hjälp av skrivprogram på datorn så har lesparna ingen hjälp. Nej dom får gott klara sig utan. Men kunde inte dom få ett ord som dom kan uttala. Tänk dig detta scenario.

En kille kommer in i en affär och köper en tidning för 26kr. Personen i kassan säger:
-Det blir tugotex kronor tack.
-Ursäkta vadå? frågar kille.
-Tugotex tack.
- Ehh nej tack. Tidningen räcker bra.
- Lytna på vad jag täger. Tuuugoteeex.
- Jag är ledsen men jag förstår inte.
- Jag letpar.
- Va?
- Jag letpar. Jag kan inte täga ett.
- Eeeh täga ett?
- Nej nej. Jag.Kan.Inte.Täääga.Ett.
-Vadå kan inte säga ett? Du sa ju det precis.
En hjälpsam person kommer fram och säger.
- Jag tror att hon försöker säga att hon Lespar. Hon kan inte säga S.
Killen tittar på tjejen i kassan och säger.
- Men va fan sa du inte det från början för? Hur mycket blir det?
- Tugotex tack.
- Eeeh?

Fatta jobbigt att inte ens kunna berätta för folk vad man har för problem. Fast dom som har det värsta talfelet av alla måste vara skåningar. Eller danskar. Men det är typ samma skit.

Fridens //Markus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback