"Vi måste skydda våra barn"

Grand Theft Auto IV släpps den 29:e April. Och lyssnar man lite och läser tidningar så märker man att vissa människor verkligen är emot sådana typer av spel. Och jag kan inte förstå varför. Helt allvarligt så kan jag inte få in det i min hjärna. Det är ett jävla hyckleri och säga att GTA är för våldsamt att säljas. Det är antagligen mest äldre personer som säger det. Och jag kan garantera att dom har suttit och kollat på en våldsam film eller läst en våldsam bok. Och är man emot sån media också så då är det väl bara att låta bli.

Jag lyssnade på radio och där pratade en speljournalist om GTA4 och spelvåld i allmänhet. Och en kvinna hade mailat in och skrev något i stil med "Du har uppenbarligen inga barn..massa jävla svammel om att hennes sons kompisar spelar sådana spel osv". För det första tycker jag att det är jävligt otrevligt av en vuxen person och använda sig av meningen "Du har uppenbarligen inga barn". Som om att bara för att man spelar spel så låter man sina barn spela vad som helst. För det andra så är det inte spelbolagens ansvar att se till att barn inte spelar våldsamma spel. Lika lite som det är filmbolagens ansvar att se till att barn inte ser på porr. Det är föräldarnas ansvar. Är man runt 10 så har man inte pengar att köpa spel för. Det är föräldrar som gör det. Och precis som med filmer så går man inte och köper vad som helst.

Spel som GTA riktar sig till en äldre publik det finns åldersgränser. Och ska man börja förbjuda och censurera spel så ska man ju samtidigt börja censurera film, böcker, nyheter och musik också. Det skulle inte funka. Då går man bara bakåt i tiden. Dessutom tycker jag att det låter som en diktatur. Detta skrev jag nog i ett tidigare inlägg men skit samma. En klok person sa "att skydda barn med hjälp av censur är som att bota huvudvär med halshuggning".

Är man en vuxen person och vill skjuta snutar, köra rattfull och meja ner människor med ett automatvapen på Times Squere i ett tv-spel så får man göra det. Det skadar ingen annan. Och sådana grejer ser nästan alla i filmer ändå. Gillar man det inte så fine, köp inte spelet. Men försök inte pracka på andra det ni tycker. Hur kul skulle en helt censurerad värld vara?

Fridens //Markus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback